شهریه دوره های مختلف کارشناسی ارشد

در این مطلب ابتدا به معرفی انواع دوره ها در کارشناسی ارشد مانند: دوره روزانه، دوره نوبت دوم یا شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی دولتی، پردیس خودگردان و غیرانتفاعی می پردازیم و در ادامه از آنجایی که هزینه هر یک از این دوره ها دغدغه بسیاری از دانشجوهاست به تشریح شهریه هر یک این دوره ها می پردازیم.

برای مشاهده به ادامه مطلب رجوع کنید.

ابتدا به معرفی اجمالی این دوره ها می پردازیم:

انواع دوره‌های کارشناسی ارشد

1- دوره روزانه

بهترین حالت قبولی در کارشناسی ارشد این دوره می‌باشد که از شما هیچ شهریه‌ای برای تحصیل دریافت نمی‌شود و عملاً تحصیل شما رایگان خواهد بود.

 

 2- دوره نوبت دوم یا شبانه

در مدرک شما قید نمی‌شود که در دوره شبانه یا نوبت دوم پذیرفته شده‌اید و عیناً مدرک دوره روزانه به شما تعلق می‌گیرد با این تفاوت که شما باید شهریه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری را پرداخت کنید. از آن جایی که شما هزینه تحصیل را پرداخته‌اید، تعهدی برای خدمت در کشور به ازای ترم‌های تحصیلی خود نخواهید داشت.

 

 3- نیمه‌حضوری

در این گونه دوره‌ها کلاس‌های چندانی تشکیل نمی‌شود و به صلاحدید دانشگاه دروس به صورت خودخوان و یا به صورت کلاس‌های رفع اشکال و غیره تشکیل می‌شود و در مدرک عنوان نیمه‌حضوری قید می‌شود.

 

4- مجازی دولتی

این دوره به صورت آنلاین در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس نیست و عملاً کلاس‌ها را به صورت آنلاین بوده و در منزل در کلاس شرکت خواهید کرد. در مدرک شما عنوان دوره مجازی قید خواهد شد. امتحانات شما نیاز به حضور فیزیکی شما در محلی که دانشگاه تعیین خواهد کرد، دارد.

 

5- پردیس خودگردان

برخی از دانشگاه‌های سراسری خیلی خوب و بعضاً متوسط سراسری، یک سری دانشکده با عنوان پردیس تأسیس کرده‌اند. پیشتر عنوان این دوره «بین‌الملل» بود. شما ملزم به حضور در کلاس‌ها هستید و تفاوت آن با دوره‌های شبانه ذکر عنوان پردیس در مدرک نهایی و شهریه بسیار بالاتر است.

 

 6- غیرانتفاعی

نحوه تشکیل کلاس‌های این گونه دوره‌ها مشابه دوره‌های روزانه است. این کلاس‌ها توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برگزار می‌شوند و جزء دوره‌های شهریه‌پرداز محسوب می‌شوند.

 

حال شهریه هر یک از این دوره ها رو بررسی می کنیم:

*  شهریه دوره روزانه: 

هیچ شهریه ای از شما بابت تحصیل اعم از متغیر یا ثابت دریافت نخواهد شد.

 

*  شهریه دوره نوبت دوم یا شبانه:

برای تحصیل در دوره شبانه از شما شهریه ثابت و متغیر دریافت خواهد شد که در دانشگاه‌های بزرگ و معتبر که مدیریت آنها بر عهده هیأت امنای دانشگاه می‌باشد، شهریه‌ها را خود دانشگاه تعیین می‌کند. سایر دانشگاه‌ها براساس مصوبه باید شهریه را اخذ نمایند.

·        در مورد دانشگاه‌های تهران، شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امیر کبیر، تربیت مدرس، خوارزمی، خواجه نصیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، شیراز و صنعتی شیراز:

            به ازای هر ترم حداقل 2،300،000 تومان و حداکثر 3،000،000 تومان

·        سایر دانشگاه‌ها:

به ازای هر ترم حداقل 1،700،000 تومان و حداکثر 2،300،000 تومان

 

*  شهریه دوره نیمه‌حضوری:

تقریبا معادل %60 شهریه دوره‌های شبانه تعیین خواهد شد.

در واقع دوره‌ای ارزانتر از دوره شبانه خواهد بود و گاهاً برخی دانشگاه‌ها مبلغی بسیار پایین‌تر از 60 درصد اعلام‌شده را دریافت می‌کنند تا بتوانند ظرفیت دانشگاه را در این دوره پر نمایند. در مجموع بسیار ارزان‌تر از دوره شبانه خواهد بود.

 

*  شهریه دوره‌های مجازی دولتی:

به ازای هر ترم حداقل 1،500،000 تومان و حداکثر 2،300،000 تومان

 

*  شهریه پردیس‌های خودگردان:

بسته به نوع دانشگاه این شهریه‌ها بسیار متفاوت است. اما می‌توان گفت که در دانشگاهی مانند تهران این هزینه برای رشته‌های انسانی در کل دوره مبلغی بالغ 16 تا 17 میلیون تومان و برای رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه برای کل دوره حدود 20 تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

با کاهش رتبه دانشگاه این مبالغ در کل دوره به 10 تا 15 میلیون تومان سقوط می‌کنند.

 

*  شهریه دانشگاه‌های پیام نور:

با توجه به افزایش 15 درصدی، به ازای هر ترم حداقل 1،500،000 تومان و حداکثر 2،000،000 تومان خواهد بود.

 

*  شهریه دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی:

به ازای هر ترم حداقل 2،000،000 تومان و حداکثر 2،600،000 تومان

 

*  شهریه دوره مجازی غیرانتفاعی:

به ازای هر ترم حداقل 1،500،000 تومان و حداکثر 2،000،000 تومان