تحلیل کنکور دکتری مهندسی شیمی 92

برای مشاهده تحلیل آزمون دکتری مهندسی شیمی سال 92 به ادامه مطلب مراجعه کنید...

انتقال حرارت

در طول 2 سال گذشته که کنکور دکتری مهندسی شیمی به صورت تخصصی و نیمه متمرکز برگزار می-گردد.تعداد سوالات درس "انتقال حرارت" به ترتیب 7 و 8 سوال بوده است.سؤال‌های دو سال نسبتاً شبیه به هم بوده و ساختار کلی یکسانی دارند. برای مثال در هر دو سال مدل سازی انتقال حرارت هدایتی مقطع ارشد و انتقال حرارت ناپایا مورد پرسش قرار گرفته است.در آزمون93 مبحث انتقال حرارت ناپایا بیشتر از بقیه مباحث مورد پرسش قرار گرفته به طوری که در آزمون سال 1393، 37% از کل سوالات مربوط به این مبحث می باشد. پس از این مبحث، موضوع انتقال حرارت هدایتی (کارشناسی و ارشد) در آزمون های 1392 و 1393، با 29% و 50% مورد پرسش قرار گرفته‌اند. از مباحث انتقال حرارت جابجایی نیز 1 و یا 2 سوال مطرح شده است. از لحاظ سختی می توان گفت که اکثر سوالات 2 سال اخیر در سطح متوسط بوده اند.سوالات حفظی به ترتیب 28% و 0% از سوالات سال های 1392 و 1393 را تشکیل می دهند و با به خاطر داشتن مطالب مربوطه قابل پاسخگویی هستند.سوالات مفهومی 38% سوالات را در آزمون سال 93 تشکیل می‌دهند و فقط با تسلط بر موضوع درسی و فهم درست و عمیق مطالب قابل پاسخگویی هستند. 43% و 62.5% از کل سوالات نیز به ترتیب در سال های 1392و1393 از نوع محاسباتی می باشند.سطح سوالات محاسباتی آزمون 93 سخت تر از آزمون 92 بود.

تحلیل سوالات دکتری 93 مهندسی شیمی

سوالات مطرح شده در مورد دروس طراحی راکتور و ترمودینامیک مربوط به دوره لیسانس می باشد. در ترمودینامیک عمدتا سوالات از بخش ترمودینامیک 2 (محلول ها، مخلوط های همگن، تعادلات فازی و ...) طرح می شود. سوالات درس طراحی راکتور در طول سه سال اخیر به گونه ای است که اکثر مفاهیم و سرفصل ها را شامل می شود. تجربه در طی سه سال اخیر نشان داده است که سوالات دروس طراحی راکتور و ترمودینامیک بسیار مشابه سوالات آزمون های ورودی به کارشناسی ارشد است که در طول چند سال اخیر توسط سازمان سنجش برگزار گردیده است. لذا توصیه می شود داوطلبان عزیز سوالات چند سال اخیر آزمون های ورودی به کارشناسی ارشد مهندسی شیمی را مطالعه کنند.

بخش مربوط به پدیده های انتقال از سه درس انتقال جرم، سیالات و انتقال حرارت تشکیل می شود. هر کدام از دروس مذکور (انتقال جرم، سیالات و انتقال حرارت) خود متشکل از دو بخش دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

بخش کارشناسی انتقال جرم از عمدتا از فصول ابتدائی انتقال جرم (نفوذ مولکولی، ضرایب انتقال جرم، انتقال جرم بین فازها و ...) طرح می شود و بخش کارشناسی ارشد انتقال جرم عمدتا از فصول 17-18 و 19 کتاب پدیده های انتقال برد (Bird) طرح می شود.

در مکانیک سیالات اکثر سوالات مربوط به دوره کارشناسی (مباحثی از قبیل دریچه ها و سیال سازی اهمیت به نسبت کمتری نسبت به بقیه مباحث دارند.) است و از دوره کارشناسی ارشد عمدتا از بخش جریانات درهم سوال طرح می شود. سوالاتی که در درس انتقال حرارت طرح می شود اغلب به گونه ای است که با تسلط کافی داشتن به مباحث مربوط به دوره ی لیسانس می توان به همه ی سوالات پاسخگو بود. لازم به ذکر است مباحث مربوط به فین ها و مش بندی (حل عددی) به نسبت از اهمیت کمتری نسبت به بقیه مباحث انتقال حرارت دارند.


منبع: مدرسان شریف